• Gå direkte til primær navigation
  • Skip til indhold
  • Gå direkte til footer

Ungdomsbyen

  • Facebook
  • Email
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Kurser & forløb
    • Til grundskolen
    • Til efterskoler
    • Til ungdomsuddannelser
    • Til undervisere & ledere
    • Til kommuner
  • Temaer
    • FN’s 17 verdensmål
    • Konflikthåndtering
    • LGBT og normer
    • Demokrati og medborgerskab
    • Økonomi
    • Uddannelsesvalg
  • Online tilbud
    • FN’s 17 verdensmål online
    • Konflikthåndtering online
    • LGBT og normer online
  • Materiale til download
  • Om os
  • Kontakt os
  • Presse

Internationalt

Ungdomsbyen arbejder både nationalt og globalt og har en lang tradition for internationalt samarbejde og studierejser.

Med udviklingen af de første menneskerettighedskurser i Ungdomsbyen tog det internationale samarbejde et stort spring fremad i 1990’erne. Godt understøttet af Demokratifonden fik uddannelses- og skoleinteresserede – ikke kun fra Danmark og vore nabolande, men også fra det tidligere Østeuropa og efterhånden fra det meste af den øvrige verden – øjnene op for det innovative miljø på SPF – og kvaliteten i både Forsøgsskolens og Ungdombyens pædagogiske udviklingsarbejde.

Internationalt engagement

 

Internationale studierejser:
  • Sydafrika: The Rainbow Nation. Studierejse med fokus på ”Nation Building”, den sydafrikanske forsoningsproces samt udvikling af en demokratisk kultur i skoler og townships, Johannesburg og Cape Town, oktober 2011, 2012, 2013, 2015, 2016, 2018.
  • Canada: Rekvireret 15 dages studie- og oplevelsesrejse til det vestlige Canada. September 2018.
  • UNESCOs ASP netværk: World Heritage Education – studierejse til Tyrkiet. Etablering af dialog / samarbejde / partnerskaber mellem danske UNESCO skoler og UNESCO skoler Istanbul og Izmir i Tyrkiet, november 2017.
  • UNESCOs Verdensmålsskoler: World Heritage Education – studierejse til Libanon. To dages seminar for danske og libanesiske ledere og lærere om verdensmålene, og international konflikthåndtering. Etablering & konsolidering af dialog / samarbejde / partnerskaber mellem 9 danske UNESCO skoler og 9 UNESCO skoler i Libanon, september 2017.
  • New Zealand: Rekvireret 3 ugers studie- og oplevelsesrejse til New Zealand, februar 2017.
  • UNESCOs Verdensmålsskoler: World Heritage Education – ”diplomatisk mission” til Tyrkiet i forlængelse af kupforsøg i sommeren 2016 med henblik på at forklare de kommende tyrkiske værts- og partnerskaber, hvorfor det danske UNESCO netværk har besluttet at udsætte en planlagt studierejse til Tyrkiet til 2017. September 2016.
  • UNESCOs ASP netværk: World Heritage Education – researchrejse til Tyrkiet med henblik på at etablere kommende partnerskaber mellem danske UNESCO skoler og UNESCO skoler Ankara, Istanbul, Bursa og Izmir i Tyrkiet, september 2015.
  • UNESCOs ASP netværk: World Heritage Education – studierejse til Oman. Etablering af dialog / samarbejde / partnerskaber mellem danske UNESCO skoler og UNESCO skoler i Oman. Dertil førstehåndsoplevelser af en beduinkultur. November 2014.
  • UNESCOs ASP netværk: Transatlantic Slave Trade – studierejse til Vestindien, jan-feb 2014.
  • Sammen med Center for Konfliktløsning medarrangør af studierejse til Istanbul i Tyrkiet om rettigheder, presse, ytringsfrihed, retssikkerhed, konflikthåndtering, vold mod kvinder i Tyrkiet. Derudover besøg på international dansk virksomhed i Istanbul. Maj 2013.
  • Sydafrika: Fra Apartheid til Demokrati – med særligt fokus på konflikthåndtering og den sydafrikanske forsoningsproces efter apartheid. Derudover etablering af samarbejde / partnerskaber mellem danske skoler og townshipskoler omkring Cape Town, februar 2010 og 2011.
  • UNESCOs ASP netværk: World Heritage Education – studierejse til Libanon, Syrien og Jordan. Etablering af dialog / samarbejde / partnerskaber mellem danske UNESCO skoler og UNESCO skoler Mellemøsten, november 2005 og oktober 2010.
  • Sydafrika: Tema: Deep Democracy som redskab i virksomheder, institutioner og skoler i overgangen fra apartheid til demokrati, februar 2009.
  • Sydafrika: Fra Apartheid til Demokrati. Etablering af samarbejde / partnerskaber mellem danske skoler og townshipskoler omkring Cape Town, februar 2007 og 2008.
  • UNESCOs ASP netværk: Researchrejse om danske spor i Tranquebar, 2007.
  • UNESCOs ASP netværk: Researchrejse til Tanzania om slaveri i og omkring Det indiske Ocean, 2007.
  • UNESCOs ASP netværk: Transatlantic Slave Trade – studierejse til Vestindien, februar 2005.
  • UNESCOs ASP netværk: Transatlantic Slave Trade – studierejse til Ghana, oktober 2002.
  • Sydafrika: Studierejse arrangeret i samarbejde med Blaagaard Seminarium & Ikwizi Centre i Durban. Tema: menneskerettigheder og demokrati, februar 1998.

 

Mindful Adult Education:

Samarbejde med Center for Konfliktløsning og om efteruddannelse af 35 lærere og en skoleleder på Tibetan Transit School i Dharamsala i Indien i 2004-2005. Samarbejdet omfattede tillige evaluering af projektet.

Take Part Too – Active Global Citizens Simulation:

Samarbejde under EU Socrates Minerva program med Development Education Centre South York, Sheffield, England og Institute of Educational Sciences, Bucharest, Romania om udvikling af en elektronisk kommunikationsplatform i 2004-2005.

MineAction.dk kampagne – research I Angola:

Samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp og The Lutheran World Federation i 2003.

Fact Finding Mission i Ghana:

Samarbejde med IBIS i Ghana og West Africa om en “Fact Finding Mission” forud for IBIS’ etablering af et tematisk uddannelsesprogram i Ghana i 2003.

Breaking the Silence:

Samarbejde med UNESCO’s Head Office i Paris i 2003 om produktion af hæfte og “flyer” om Transatlantic Slave Trade til worldwide distribution i 173 lande.

Demokratispil:

Samarbejde mellem Ungdomsbyen, Folkekirkens Nødhjælp og lokale NGO’er i Filippinerne i 2001-2002.

Demokrati og menneskerettigheder i udvikling:

Samarbejde med den danske ambassade i Santiago, Chile vedr. gennemførelse af tre seminarer for ca. 200 lærere og ledere i hhv. tre fattige kommuner i Santiago, i Concepción, og i en landkommune i Bio-Bio provinsen i november 2001.

Review of Community based Training of School Boards:

Namibia Samarbejde med ulandsorganisationen, IBIS, i Namibia om et “Mid-term Review of Community Based Training of School Boards” i september 2001.

Konfirmandaktion:

Samarbejde mellem Ungdomsbyen og Folkekirkens Nødhjælp i Indien i 1998. Samarbejde om Konfirmandaktion i Malawi, Madagascar og Mali i oktober 2000.

”Demokratiske læreprocesser i et demokratisk samfund” – 2. del:

Samarbejde med den sydafrikanske NGO, EMEP, om 2. del af “Demokratiske læreprocesser i et demokratisk samfund” – opfølgende besøg på Forsøgsskolen og i Ungdomsbyen af 14 lærere og ledere i Cape Town i september-oktober 2000.

”Demokratiske læreprocesser i et demokratisk samfund” – 1. del:

Samarbejde med den sydafrikanske NGO, EMEP, om 1. del af “Demokratiske læreprocesser i et demokratisk samfund” – efteruddannelse af 80-100 lærere og ledere fra township-skoler i og ved Cape Town i februar 2000.

Demokrati og menneskerettigheder i udvikling:

Samarbejde med Axis og sydamerikanske NGO’er om gennemførelse af et to ugers studiebesøg på Forsøgsskolen og i Ungdomsbyen i marts 2000 for 16 repræsentanter fra NGO’er i Bolivia, Peru, Chile og Brasilien – en opfølgning og forsættelse af projektet “Hvordan skabes en demokratisk skolestruktur?”

Hvordan skabes en demokratisk skolestruktur?

Samarbejde med den danske NGO, Axis, og lokale NGO’er om inspirationskurser for 800-1000 lærere og ledere i Bolivia, Peru og Chile i februar og marts 1999.

En Ungdomsby – flere ungdomsbyer?

Samarbejde med den sydafrikanske NGO, EMEP, om besøg af sydafrikansk delegation bestående af en minister, politikere, erhvervs- og skolefolk i Ungdomsbyen i april 1999, med henblik på at undersøge mulighederne for etablering af en sydafrikansk udgave af Ungdomsbyen i Cape Town.

Præsentation og eksport af Ungdomsbyen og dens idé i Namibia:

Samarbejde i april 1998 med IBIS i Namibia om præsentation af Ungdomsbyens idé og kurser for Namibias undervisningsminister, repræsentanter for Namibias erhvervsliv og unge i Namibia.

Studierejse til Sydafrika:

Demokrati og menneskerettigheder var også i fokus, da Ungdomsbyen i februar 1998 var medarrangør af en studierejse for 20 lærere til Sydafrika. Det foregik i samarbejde med The Lkwiezi Centre i Durban, Blaagaard Seminarium og Det danske Kulturinstitut.

Menneskerettighedsprojekt med Chile:

Samarbejdet mellem Den Chilenske Menneskerettighedskommission og IBIS i Chile førte i 1993 til, at to af Ungdomsbyens pædagogiske konsulenter efter 4 ugers researchrejse i Chile i foråret arrangerede en 4 ugers studierejse for chilenske skolefolk i Danmark i efteråret samme år.

Internationale nyhedsbreve:

I perioden 1999-2007 blev der udsendt 18 internationale nyhedsbreve til uddannelsesinstitutioner i 45 lande i 6 forskellige verdensdele. Er du interesseret i disse nyhedsbreve? Kontakt Poul Erik Christoffersen på pec@ungdomsbyen.dk og hør nærmere.

 


Har du nogle spørgsmål?

    Kategori: Om os

    Relaterede kurser

    • Læs mere

      Bliv samarbejdspartner

      I Ungdomsbyen er vi altid åbne for nye idéer til kurser, udviklingsforløb og partnerskaber. Vi […]

      Læs mere
    • Læs mere

      Organisationen

      Ungdomsbyen forbereder eleverne til et demokratisk samfund, så de aktivt kan være med til at opbygge en bedre verden.

      Læs mere
    • Læs mere

      Ledige stillinger

      Bliv en del af Ungdomsbyen Ledige jobs i Ungdomsbyen opstår fra tid til anden. Denne […]

      Læs mere

    Kontakt info

    Ungdomsbyen
    c/o Global Platform
    Fælledvej 12C, 3. sal
    2200 København N
    CVR-nr: 30641426

    info@ungdomsbyen.dk
    +45 44 91 46 46

     

    Ungdomsbyen bidrager til verdensmålene

    Persondata & cookiepolitik

    Persondatapolitik
    Cookiepolitik

    Tilmelding til nyhedsbrev

    • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

    Copyright © 2021 · Ungdomsbyen

    Copyright © 2021 · Ungdomsbyen til Genesis Framework · WordPress · Log ind