• Gå direkte til primær navigation
  • Skip til indhold
  • Gå direkte til footer

Ungdomsbyen

  • Facebook
  • Email
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Kurser & forløb
    • Til grundskolen
    • Til efterskoler
    • Til ungdomsuddannelser
    • Til undervisere & ledere
    • Til kommuner
  • Temaer
    • Bæredygtighed
    • Konflikthåndtering
    • Økonomi
    • Uddannelsesvalg
  • Materiale til download
  • Blog
  • Om os
    • Medarbejdere
    • Bestyrelse
    • Organisationen
    • Ledige stillinger
    • Historien
  • Presse
  • Kontakt os

7 sjove øvelser til at styrke socialt samvær, motivation og bevægelse

Relationer dannes gennem sanser, oplevelser og fælles referencer. Det må vi ikke glemme i det digitale klasseværelse. Ungdomsbyen har samlet 7 sociale øvelser for at skabe sjov og nærvær på afstand.

Indlægget er oprindeligt skrevet af Thilde Nordly, pædagogisk konsulent i Ungdomsbyen, og udkom på folkeskolen.dk d. 08.02.21.

De yngste elever er vendt tilbage til klasselokalerne, men for de ældste elever står den stadig på online undervisning.

Ungdomsbyen hører fra lærere, at de er bekymrede for det sociale fællesskab i det digitale klasseværelse. Eleverne er skærmtrætte, og de savner hinanden. Mistrivsel og mangel på fællesskabsfølelse påvirker motivationen og kan i sidste ende påvirke det faglige niveau. Vi har samlet 7 sociale øvelser for at skabe sjov og nærvær på afstand.

 

7 sjove øvelser til at styrke socialt samvær, motivation og bevægelse 

Relationer dannes gennem sanser, oplevelser og fælles referencer. Det må vi ikke glemme i det digitale klasseværelse. Brug øvelserne til at stimulere motivation for at deltage og minde eleverne om, at de stadig er del af et klassefællesskab.

  1. Hometour: Elevernes værelser og hjem danner lige nu rammen for undervisningen. Bed eleverne om at tage fotos eller optage en kort video, som eleverne viser for hinanden på tværs i små grupper, om:

– Hvordan de har indrettet deres hjemmeskole-plads

– Hvordan de sørger for at få bevæget sig

– Hvad de spiser og drikker for at holde sig vågne og friske

1-3 elever skiftes til at vise det frem hver dag, så når de andre også lige at få søvnen ud af øjenkrogene.

 

  1. Vis noget for klassen: Et spontant indslag, hvor eleverne kommer på banen, og du får fysisk aktivitet indarbejdet. Stil dine elever opgaver, hvor de på tid skal løbe ud og hente ting fra hjemmet og vise dem frem for klassen.

 

  1. Tegn efter mig: Få eleverne til at tegne, hvad du siger, men uden at vise dem, hvad de skal tegne. Eleverne bruger deres sanser og bliver kreativt aktiveret. Til sidst viser de tegningerne frem, og I snakker om i plenum hvor forskellig kommunikation opfattes online af os hver især.

 

  1. Historieroulette: Du starter en historieroulette, som eleverne hver især skal bygge videre på. Det er kreativt, indbyder til grin og giver mulighed for, at alle elever kan komme på banen. Vis dem gerne fotos undervejs, som stimulerer historiens fremdrift.

 

  1. Tag et billede fra en gåtur i lokalområdet: Sæt en gåtur i lokalområdet på skemaet. Bed eleverne om at tage et billede af noget fagligt relevant eller andet, de har set på deres gåtur, og som de efterfølgende viser til klassen i mindre grupper.

 

  1. Gåtur-makkerpar: Du kan inddele klassen i gåtur-makkerpar, der kan videochatte sammen undervejs. Hele klassen kan også lytte til samme podcast, mens de går, som de bagefter skal drøfte i klassen.

 

  1. Det bedste og det værste fra dagen: Bed eleverne skrive et nummer på en skala fra 1- 10 på et papir, som de viser til de andre via kameraet. Lad dem skrive i chatten, hvad der var det bedste og det værste fra timen eller dagen. Det gør dem opmærksomme på hinanden i det sociale fællesskab og giver dig en fornemmelse af, hvordan de har det hver især, samt om der er gentagne negative elevmønstre.

 

Dit modige engagement tæller som lærer

Deltag selv aktivt og modigt. Det styrker engagementet og modet hos dine elever. Det vil være nemmere for eleverne at kaste sig ud i øvelserne, hvis de oplever, at deres lærer også er med på sjov og klar til at mødes socialt på utraditionel vis.

Skærmhilsner fra Ungdomsbyens pædagogiske konsulenter.


Har du nogle spørgsmål?
  • FN´s Verdensmål logo

    Kategori: Blog

    Relaterede kurser

    • Læs mere

      Klassetrivsel skal ikke glemmes bare fordi klasseværelset er digitalt

      Da landets skoler lukkede ned, åbnede de digitale klasseværelser for alvor op. Der har været fokus på at få den online undervisning op at køre, men det er vigtigt, at vi ikke glemmer klassetrivsel i den forbindelse, da det har stor betydning for elevernes engagement og deltagelse i undervisningen.

      Læs mere
    • Læs mere

      Hvordan gør vi det nemmere at undervise bæredygtigt?

      Bæredygtig undervisning er ikke altid lige nemt at tilgå. For hvordan hænger problemer med mikroplast i fisk sammen med litterære kanonlister i dansk? Og er det overhovedet relevant at undervise i bæredygtighed i andre fag end naturfag? Hvad mener I om det?

      Læs mere
    • Elever løser anderledes problemstillinger, når de deltager på erhvervsforløb hos Ungdomsbyen. Her er praktiske og aktive opgaver i højsædet.Læs mere

      Palmekål og millioner skal give unge appetit på bæredygtig gastronomi

      Flere hundrede københavnske skoleelever i 5. og 6. klasse kan få en solid smagsprøve på fremtidens bæredygtige gastronomi. Ungdomsbyen har netop fået støtte af Tietgenfonden til at udvikle ti gastronomiforløb.

      Læs mere

    Kontakt info

    Ungdomsbyen
    c/o Global Platform
    Fælledvej 12C, 3. sal
    2200 København N
    CVR-nr: 30641426

    info@ungdomsbyen.dk
    +45 44 91 46 46

     

    Ungdomsbyen bidrager til verdensmålene

    Persondata & cookiepolitik

    Persondatapolitik
    Cookiepolitik

    Tilmelding til nyhedsbrev

    Navn
    Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

    Copyright © 2025 · Ungdomsbyen