Blog
Her kan du læse blogindlæg om de mange forskellige projekter Ungdomsbyen laver. Du kan også få gode tips og tricks til din undervisning, og finde nyheder fra Ungdomsbyen.
Du kan også gå ind under Presse og finde aktuelt pressemateriale om Ungdomsbyens projekter.
-
Den gode overgang mellem grundskole og ungdomsuddannelse
Læs mereHvad er en god overgang mellem grundskole og ungdomsuddannelse? Hvordan understøtter vi elevernes personlige valg af ungdomsuddannelse, så de vælger, hvad der er rigtigt for dem?
-
Kompetent til bæredygtighed II
Læs mereUngdomsbyen udgiver sit nyeste katalog ’Kompetent til bæredygtighed II’ i serien af samme navn. Denne gang til strategi- og undervisningsbrug i både grundskoler, STX, erhvervsskoler og -gymnasier.
-
Palmekål og millioner skal give unge appetit på bæredygtig gastronomi
Læs mereFlere hundrede københavnske skoleelever i 5. og 6. klasse kan få en solid smagsprøve på fremtidens bæredygtige gastronomi. Ungdomsbyen har netop fået støtte af Tietgenfonden til at udvikle ti gastronomiforløb.
-
På vej mod grønnere og mere bæredygtige uddannelser
Læs mereI mandags startede Ungdomsbyen og UNESCO Verdensmålsskole-netværket et historisk samarbejde med andre vigtige aktører på tværs af uddannelsessektoren om at skabe grønnere og mere bæredygtige uddannelser med regeringens opbakning. Altså sådan rigtigt!
-
Hvordan hjælper vi de unge med at få styr på privatøkonomien?
Læs mereEr tankeløse impulskøb og hurtige kviklån med tårnhøje renter bare dyre lærepenge for de unge i deres vej til at blive ansvarlige forbrugere, eller skal de undervises og hjælpes til at træffe de rette økonomiske valg?
-
Invitér mere modstand ind i din klasse
Læs mereKender du frustration over elever, der ikke gider noget? Såsom at gå i bad efter idræt. Vi har samlet 5 idéer fra Deep Democracy til, hvordan du kan invitere modstanden indenfor og sætte skub i klassedemokratiet.
-
Hvordan gør vi det nemmere at undervise bæredygtigt?
Læs mereBæredygtig undervisning er ikke altid lige nemt at tilgå. For hvordan hænger problemer med mikroplast i fisk sammen med litterære kanonlister i dansk? Og er det overhovedet relevant at undervise i bæredygtighed i andre fag end naturfag? Hvad mener I om det?
-
7 sjove øvelser til at styrke socialt samvær, motivation og bevægelse
Læs mereRelationer dannes gennem sanser, oplevelser og fælles referencer. Det må vi ikke glemme i det digitale klasseværelse. Ungdomsbyen har samlet 7 sociale øvelser for at skabe sjov og nærvær på afstand.
-
Digital relationskompetence – hvordan gør vi?
Læs mereNår vi som lærere står foran eleverne, inddrager vi i høj grad både fysiske og sanselige elementer, for at få læringsfællesskabet til at spille. Men når vi pludselig sidder bag hver vores skærm, må vi skrue på en række ting, som vi kender fra normal klasseundervisning for at kunne bibeholde læringsfællesskabet.
-
Klassetrivsel skal ikke glemmes bare fordi klasseværelset er digitalt
Læs mereDa landets skoler lukkede ned, åbnede de digitale klasseværelser for alvor op. Der har været fokus på at få den online undervisning op at køre, men det er vigtigt, at vi ikke glemmer klassetrivsel i den forbindelse, da det har stor betydning for elevernes engagement og deltagelse i undervisningen.
-
Bliv kompetent til bæredygtighed på en erhvervsuddannelse – fra podcast ’Samtaler om Uddannelse’
Læs mereI Ungdomsbyen har vi på vores erhvervsforløb opdaget, at det er højest relevant for alle elever, der går op i bæredygtig livsstil og en grøn fremtid, at kigge mod erhvervsuddannelserne. I dette blogindlæg dykker vi ned i, hvordan en uddannelsesdirektør for erhvervsuddannelsen Tradium ser den grønne omstilling på sin skole.