Den gode overgang mellem grundskole og ungdomsuddannelse
Hvad er en god overgang mellem grundskole og ungdomsuddannelse? Hvordan understøtter vi elevernes personlige valg af ungdomsuddannelse, så de vælger, hvad der er rigtigt for dem?
Hvis vi vil sikre, at eleverne gennemfører en ungdomsuddannelse, så er det vigtigt, at overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelse er god og bygger på et motiveret uddannelsesvalg.
Den gode overgang starter nemlig lang tid før sidste skoledags karameller bliver kastet i vejret og en ny og forhåbentligt velvalgt uddannelse venter efter sommerferien.
En god overgang kræver en fokuseret indsats
En god overgang kræver en fokuseret indsats i både grundskolen og på ungdomsuddannelsen.
Ungdomsuddannelserne har en vigtig rolle at spille i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse og for, at eleverne ikke falder fra. Elevernes motivation og ønske om at gennemføre uddannelsen har stor betydning, da frafald har mange årsager i forvejen. Det kan skyldes elevens faglige niveau, manglende trivsel og tilhørsfølelse udover et forkert match mellem eleven og selve uddannelsen.
Danmarks Evalueringsinstitut udarbejdede i forbindelse med en undersøgelse om overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelse tre råd til ungdomsuddannelser, der skal hjælpe eleverne:
1. Understøt elevens sociale tilhørsforhold
2. Understøt elevernes faglige tilhørsforhold
3. Sæt tidligt ind mod fravær
I samme forbindelse er der også udformet tre gode råd til grundskoler, som de skal huske for at sikre en god overgang for den enkelte elev:
1. Sæt fokus på elevernes læring og refleksion i vejledningsforløbet i udskolingen
2. Tilpas vejledningen til den enkelte elev
3. Sæt fokus på de forskellige roller vejledere, lærere og forældre spiller i overgangsprocessen
Husk at give eleverne en bred præsentation af ungdomsuddannelser
Elevernes behov for en god og sammenhængende vejledning kræver fokus på, hvad der er god læring for den enkelte elev, så det matcher evner og interesser. Ved at give eleverne lejlighed til at møde en lang række ungdomsuddannelser fra de tidlige klassetrin forøger man elevernes erkendelse af, hvad god uddannelse er for dem. Eleverne har derfor brug for et længerevarende, bredere og mere kvalificeret grundlag at træffe deres uddannelsesvalg på.
Hver fjerde ung oplever ikke at få den hjælp, de har brug for, når de skal vælge ungdomsuddannelse. Det kan være svært at stå alene med valget i familien og det er derfor vigtigt at vi andre træder til med et overblik over de mange forskellige spændende ungdomsuddannelser, der findes.
De danske erhvervsuddannelser fokuserer på fremtidens erhverv og på en bæredygtig dagsorden. De ved, at de uddanner fremtidens arbejdskraft, som netop skal løfte den grønne omstilling. Det er der gode liv og jobs i. Flere og flere kommuner vælger også at lave en fokuseret indsats på brobygningsforløb til erhvervsskoler og her indgår Ungdomsbyen, som samarbejdspartner, med projektet ’Erhvervsuddannelse – er det noget for mig?’. Ungdomsbyens brobygningsforløb præsenterer eleverne for forskellige områder og brancher i samfundet allerede fra 5.-7.klassetrin, så den enkelte elev kan spejle sig i dem, og vælge deres vej ud fra et personligt og oplyst grundlag, der hviler på den enkeltes interesse, evner og motivation.
Børne- og Undervisningsministeriet har også fokus på, at eleverne ikke bare vælger den samme ungdomsuddannelse, som deres klassekammerater eller forældre, men derimod den uddannelse, som passer til dem. I den korte video ’Dit valg’ bliver de forskellige ungdomsuddannelser præsenteret på en klar og overskuelig måde, som forhåbentlig også kan hjælpe med at klargøre de mange valgmuligheder, som den enkelte elev vitterligt har. Se filmen her: https://youtu.be/wsq8vTMdTQY