Alle kurser
-
7 sjove øvelser til at styrke socialt samvær, motivation og bevægelse
Læs mereRelationer dannes gennem sanser, oplevelser og fælles referencer. Det må vi ikke glemme i det digitale klasseværelse. Ungdomsbyen har samlet 7 sociale øvelser for at skabe sjov og nærvær på afstand.
-
Bæredygtighed kan skærpe erhvervsskolernes profil
Læs mereRapporten “(Ud)dannet til bæredygtighed – en ny fortælling om erhvervsuddannelser” er udarbejdet af Ungdomsbyen på opdrag af den danske UNESCO-nationalkommission.
-
Bæredygtighedsworkshop for erhvervsuddannelser
TværfagligtLæs merePå denne specialudviklet bæredygtighedsworkshop for erhvervsskolelærere og -ledere hjælper vi jer med at komme godt fra start med jeres bæredygtige arbejde, og til at indtænke verdensmålene og den bæredygtige tankegang i jeres undervisning.
-
Bestyrelse
Læs mereBestyrelsen består af repræsentanter af Ungdomsbyens interessentkreds og nedsættes for et år ad gangen.
-
Bliv kompetent til bæredygtighed på en erhvervsuddannelse – fra podcast ’Samtaler om Uddannelse’
Læs mereI Ungdomsbyen har vi på vores erhvervsforløb opdaget, at det er højest relevant for alle elever, der går op i bæredygtig livsstil og en grøn fremtid, at kigge mod erhvervsuddannelserne. I dette blogindlæg dykker vi ned i, hvordan en uddannelsesdirektør for erhvervsuddannelsen Tradium ser den grønne omstilling på sin skole.
-
Bliv samarbejdspartner
Læs mereI Ungdomsbyen er vi altid åbne for nye idéer til kurser, udviklingsforløb og partnerskaber. Vi […]
-
BYGGERI- Sammen bygger vi fremtiden
TværfagligtLæs mereUngdomsbyen tager elever og lærere med helt ind i byggebranchen Gennem et specialudviklet byggeri-spil introducerer […]
-
Deep Democracy
TværfagligtLæs mereSavner du redskaber til at inkludere modsatrettede behov i hverdagen? Deep Democracy er en sydafrikansk metode, der skaber læring af modstand og uenigheder, så flere stemmer bliver hørt i beslutningsprocessen.
-
Den gode overgang mellem grundskole og ungdomsuddannelse
Læs mereHvad er en god overgang mellem grundskole og ungdomsuddannelse? Hvordan understøtter vi elevernes personlige valg af ungdomsuddannelse, så de vælger, hvad der er rigtigt for dem?
-
Digital relationskompetence – hvordan gør vi?
Læs mereNår vi som lærere står foran eleverne, inddrager vi i høj grad både fysiske og sanselige elementer, for at få læringsfællesskabet til at spille. Men når vi pludselig sidder bag hver vores skærm, må vi skrue på en række ting, som vi kender fra normal klasseundervisning for at kunne bibeholde læringsfællesskabet.
-
Erhvervsuddannelse – Er det noget for mig?
TværfagligtLæs mereOplever jeres elever, at de har et reelt uddannelsesvalg? Kender de erhvervsuddannelsernes muligheder i dag? Gør lærere og forældre?
Send kommunens lærere og elever på brobygningsforløb med Ungdomsbyen. Vi koordinerer alt, der vedrører skolen, kommunen, erhvervsuddannelser og det lokale erhvervsliv.
-
Erhvervsuddannelser – er det noget for mig?
Læs mereByggeriet Nordbro tog kontakt til Ungdomsbyen i 2016, som led i deres CSR-strategi. De havde brug for hjælp til at knytte kontakt til lokalområdets skoler omkring Nørrebro Station, som de ikke kunne få hul igennem til.
-
Erhvervsuddannelser – er det noget for mig?
Læs mereUngdomsbyen tilbyder erhvervsforløb indenfor tre hovedområder: “SOSU- Sammen passer vi på fremtiden”, “HANDEL- Sammen handler […]
-
Fat om Finanserne
Matematik & SamfundsfagLæs mereVigtig information om booking af Fat om finanserne i skoleåret 23/24 Igen i år kan […]
-
Fat om Finanserne
Matematik & SamfundsfagLæs mereVigtig information om booking af Fat om finanserne i skoleåret 23/24 Igen i år kan […]
-
Forebyggelse mod spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mereLandsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade, LMS, kontaktede Ungdomsbyens pædagogiske konsulenter for at få didaktisk sparring på udviklingen af deres undervisningstilbud MindTalk.
-
Forskellige i fællesskab
TværfagligtLæs mereHvordan imødekommer skolens læringsfællesskab de af os, der er LGBT+ personer eller fra andre minoritetsgrupper? Med film og åben dialog drøfter vi lærerens rolle og brugbare undervisningsmaterialer
-
Freds- og konfliktspillet
Dansk, samfundsfag og historie.Læs mereHvordan ville verden se ud, hvis det var de unge, der sad på magten? I det store rollespil overtager eleverne ansvaret for et fiktivt land og skal træffe svære beslutninger om velfærd, pandemi, militante modstandsgrupper m.m.
-
Freds- og konfliktspillet
Dansk, samfundsfag og historie.Læs mereLad eleverne forhandle i en ustabil verden, der kalder på fred og bæredygtige løsninger. I det store rollespil overtager eleverne ansvaret for et fiktivt land og skal træffe svære beslutninger om velfærd, pandemi, militante modstandsgrupper m.m.
-
GASTRO – Sammen smager vi på fremtiden
TværfagligtLæs mereUngdomsbyen inviterer elever i 5.-6. klasse ind i gastronomiens verden og dens uddannelsesmuligheder med vores […]
-
Godt sagt – ta’ ordet i din magt
TværfagligtLæs mereVil du give dine elever talegaver, troen på sig selv og redskaber til at blive dygtige debattører? Klæd dine elever på til at stå foran et publikum og levere et klart og overbevisende budskab.
-
HANDEL- Sammen handler vi på fremtiden
TværfagligtLæs mereUngdomsbyen inviterer 7.klasser helt ind i handelsbranchen, og giver dem et tidligt indblik i uddannelsesmuligheder […]
-
Historien
Læs mereUngdomsbyen blev som en fysisk by bygget i Rødovre fra 1963–1974. I år 2014 flyttede Ungdomsbyen til Global Platform på Nørrebro i København.
-
Hvordan gør vi det nemmere at undervise bæredygtigt?
Læs mereBæredygtig undervisning er ikke altid lige nemt at tilgå. For hvordan hænger problemer med mikroplast i fisk sammen med litterære kanonlister i dansk? Og er det overhovedet relevant at undervise i bæredygtighed i andre fag end naturfag? Hvad mener I om det?
-
Hvordan hjælper vi de unge med at få styr på privatøkonomien?
Læs mereEr tankeløse impulskøb og hurtige kviklån med tårnhøje renter bare dyre lærepenge for de unge i deres vej til at blive ansvarlige forbrugere, eller skal de undervises og hjælpes til at træffe de rette økonomiske valg?
-
Hvornår er nok, nok?
Læs mereFå greb om konflikterne i klassen og styrk sammenholdet. Gennem samarbejdsøvelser forholder eleverne sig til svære temaer omkring brugen af sociale medier, sprog og tone, gruppedannelse og utryghed.
-
Internationalt
Læs mereUngdomsbyen arbejder både nationalt og globalt og har en lang tradition for internationalt samarbejde og studierejser.
-
Invitér mere modstand ind i din klasse
Læs mereKender du frustration over elever, der ikke gider noget? Såsom at gå i bad efter idræt. Vi har samlet 5 idéer fra Deep Democracy til, hvordan du kan invitere modstanden indenfor og sætte skub i klassedemokratiet.
-
Kickstart de 17 verdensmål på skolen
TværfagligtLæs mereInviter skolens personale til at arbejde med verdensmålene og få redskaber og konkrete eksempler på, hvordan verdensmålene bliver en aktiv del af elevens læring og dannelse – socialt, grønt og økonomisk.
-
Klassetrivsel skal ikke glemmes bare fordi klasseværelset er digitalt
Læs mereDa landets skoler lukkede ned, åbnede de digitale klasseværelser for alvor op. Der har været fokus på at få den online undervisning op at køre, men det er vigtigt, at vi ikke glemmer klassetrivsel i den forbindelse, da det har stor betydning for elevernes engagement og deltagelse i undervisningen.